● Chytrý telefon je výborný sluha, ale hodně zlý pán
Mobilní telefony tvoří neodlučitelnou součást života dnešních žáků i učitelů. Přes nesporné výhody v sobě skrývají mnohá nebezpečí a varovná úskalí, jež nejednou svádějí k jejich postupnému zákazu ve školách.
● O zákazu rozhoduje ředitel
Obava z poškození zdraví žáků stále častěji vede k opatřením, která omezují nebo zakazují používání mobilních telefonů ve školách. Od června 2020 platí u nás zákon
č. 284/2020 Sb., jehož paragraf 30 se rozšířil o třetí odstavec. „Školní řád nebo vnitřní řád může omezit nebo zakázat používání mobilních telefonů nebo jiných elektronických zařízení dětmi, žáky nebo studenty, s výjimkou jejich používání v nezbytném rozsahu ze zdravotních důvodů.“ Zůstává na uvážení a rozhodnutí ředitele dané školy, pro jakou regulaci se s podporou rodičů a školské rady rozhodne.
● Více spolupracují, lépe se soustřeďují
V zahraničí si již delší dobu uvědomují možnou škodlivost digitálních pomůcek v dětských rukou, zejména chytrých telefonů. K jejich zákazu už dříve přistoupily Francie, Švédsko, Finsko či Nizozemsko. Stejně tak dospěly státní školské okrsky na Floridě k plošnému zákazu užívání mobilu. Maďarsko od září zakazuje žákům základních a středních škol nejen mobily ve výuce, ale třeba i časté pití energetických nápojů. Ne vždy se podobně tvrdá opatření setkávají s pochopením. Přesto se stále častěji množí příznivé ohlasy jak od žáků a jejich rodičů, tak i učitelů. Nejen v Nizozemsku uvádějí, že děti jsou bez telefonů v hodině klidnější, více spolupracují a lépe se soustřeďují. O přestávkách si opět mezi sebou povídají. Snížil se počet přestupků včetně šikany.
● Od Vsetína až po UNESCO
K radikálnímu kroku se od září vedle Itálie chystá i Slovensko. Omezením či plošným zákazem mobilů v základkách chce ochraňovat zdraví dětí, u nichž se častým užíváním mobilu prohlubuje stísněnost, rozšiřuje šikana nebo třeba obezita. K odvážnému rozhodnutí dospěli i vsetínští zastupitelé, když schválili zákaz mobilů ve všech základních školách, které zřizuje město. Starosta Jiří Čunek tvrdí, na základě provedeného výzkumu se tímto opatřením až o třetinu zlepší schopnost žáků zvládat školní učivo. Ministerstvo školství však označilo jeho postup za nezákonný. Agentura OSN pro vzdělávání a kulturu UNESO ve své zprávě (Global Education Monitor 2023) o technologiích ve vzdělávání uvádí, že jejich nadměrné užívání nepříznivě ovlivňuje výuku. Proto by je školy měly omezovat a zakazovat.
● Naučit žáky s mobily pracovat a žít
Závislost školní mládeže na sociálních sítích a moderních digitálních pomůckách, zejména mobilech a tabletech, je nepopíratelná. Zhoršuje spánek. Podněcuje podrážděnost. Může vyvolávat citové zvraty, což potvrzuje známý neurolog Martin Jan Stránský v časopise Přítomnost: „Užívání mobilů dětmi je přímo spojené s nárůstem úzkosti, deprese, šikanování, se zhoršením výsledků ve standardizovaných testech, s nárůstem obezity a s rozkladem rodinných i sociálních vztahů.“
Dětská psycholožka Radka Kůřilová, zabývající se osvětou digitálního wellbeingu, v rozhovoru pro Seznam Zprávy je ve svém názoru opatrnější a „cestu čistého zákazu nepovažuje za ideální“. Podle ní nemůže nikdy spolehlivě fungovat. Větší důraz je třeba klást na vzdělávání dětí při uvážlivém využívání mobilů, na podporu moderních technologií v každodenní výuce. To je ale úkol, s nímž se rodiče doma a pedagogové ve škole jen obtížně vyrovnávají. Žádný zákaz není ideální nástroj k dodržování pravidel. Měla by mu předcházet vzájemná rozprava a přirozená výchova mladého člověka. Stále platí zásada, že chytrý telefon je skvělý sluha, ale hodně zlý pán. Dnes zdaleka nejde
o to, mobily a podobné digitální vymoženosti včetně umělé inteligence zakazovat, ale jak se s nimi naučit smysluplně pracovat a plnohodnotně žít.
MAN