Advokátní koncipient skládá profesní odbornou zkoušku. Začínající učitel může prokázat svou pedagogickou způsobilost zatím jen diplomem.
Kariérní řád ztroskotal
Ministr školství Ondřej Liška (2007–2009) usiloval o zkvalitnění českého vzdělávání. Cílem jeho Dobré školy se měli stát kvalitní, odborně zdatní učitelé, úspěšní žáci
a spokojení rodiče. Začal se vážně zabývat tzv. standardem učitelské profese a uvažoval o atestacích učitelů. Chtěl, aby kvalitní učitel „probouzel v dětech touhu ke vzdělání“. Po dvou letech ve funkci jeho smělé plány vyšuměly do ztracena. Na další rok ho nahradila Miroslava Kopicová (2009–2010), která pozastavila zahájené práce na standardu učitele. Myšlenku atestací znovu oživil v závěru svého působení ministr Josef Dobeš (2010–2012). Nechal se inspirovat lékařskými atestacemi. Konkrétní model třístupňového kariérního řádu učitelů vznikl až za ministrování Kateřiny Valachové (2015–2017). Jeho znění se nakonec podařilo, v dubnu 2017, schválit ve Sněmovně, ale v Senátu narazilo na tuhý odpor. Opětné projednávání ve Sněmovně, v létě 2017, však ztroskotalo. Důvod? Přílišná administrativa a chybějící finance. Hlavně pak mimořádně silný odpor učitelů.
Kariérní systém po etapách
Myšlenka odměňovat učitele nejen podle odpracovaných let a dosaženého vzdělání neuspěla. Atestace jim měly přidat peníze do peněženky, ale taky je správně motivovat, rozvíjet jejich další profesní růst a vést je k průběžnému (sebe)vzdělávání. Ministerstvo školství představilo letos na červnovém jednání Národního konventu o vzdělávání záměr kompetenčního rámce učitele. Volně navazuje na již schválený kompetenční rámec absolventa učitelství. Jeho součástí má být v zákoně ukotvený metodik výuky jako postupný krok k vytváření kariérního systému pro učitele. Ministerstvo připouští, že dnes už není jeho záměrem zavést kariérní řád jako souborný celek, který před sedmi lety u zákonodárců zkolaboval. Jde o pozvolné zavádění dílčích opatření, která po ověřování povedou k uzavřenému jednotícímu celku. A právě metodik výuky zahajuje jednu z připravovaných etap.
Zkušený učitel – metodik výuky
Kompetenční rámec učitele představí kritéria kvality učitelské práce, aby byla jednoduše a srozumitelně měřitelná a uplatnitelná v každodenní práci ve školách. Metodik výuky se přiřadí na nejvyšší, třetí stupeň zamýšleného kariérního systému. Má za sebou sedmiletou pedagogickou praxi. Svými příkladnými výsledky zvyšuje kvalitu výuky kolegů ve škole. Své zkušenosti může uplatňovat i v příbuzných školách v místě působiště, a to například prostřednictvím náslechů, párové výuky, konkrétní podpory a metodické pomoci ostatním. Musí splňovat požadavky úrovně druhého stupně – „zkušený učitel“. V přípravné etapě (2025–2027) se bude model pokusně ověřovat. Od roku 2028 by měl počet metodiků narůst na 3500 fyzických osob, což představuje 2,5 % učitelů. Předpokládá se, že tato funkce bude oceňována osobním příplatkem a sníženým úvazkem. Metodik výuky by měl vést v závěru adaptačního období „začínajícího učitele“ (prvního stupně) formativní rozhovor.
Kariérní systém podporuje kvalitu
Ministerstvo školství zvažuje a podniká dílčí kroky k posílení profesní odbornosti nejen začínajících učitelů. Dosud scházejí závazná a měřitelná kritéria pro kvalitního učitele, která by sledovala a vyhodnocovala jeho postupný rozvoj a zvyšování odbornosti. Ta se musejí stát nedílnou součástí pozvolně vznikajícího kariérního systému, který chce více odměňovat výsledky práce těch nejlepších a povzbuzovat ostatní k obdobným výkonům a cílům. Časové rozložení jednotlivých etap přispěje k jeho důkladnější propracovanosti a lepší informovanosti nejen samotných učitelů, ale i rodičovské veřejnosti. Snad se oživí myšlenka bývalého ministra Lišky, který chtěl, aby v Dobré škole probouzeli pedagogové v dětech touhu pro vzdělání.
MAN
(Pozn.: Autor podkladových materiálů: Matouš Bořkovec, Oddělení podpory pracovníků
v regionálním školství, MŠMT)
„Jednotlivé části budoucího kariérního systému je třeba zavádět tak, aby již jednotlivě vedly k rozšíření kariérních možností pro učitele a ke zkvalitňování výuky…“