Bezpečné prostředí školy začíná u vztahů

„Alarmující statistiky z vládního programu Bezpečné dětství – 26% nárůst dětí stíhaných za násilnou kriminalitu a 40% nárůst dětských sebevražd – potvrzují to, o čem odborníci už dlouho hovoří. Potřebujeme systémovou změnu přístupu k podpoře duševního zdraví a prevenci násilí ve školách,“ komentuje Lenka Felcmanová z organizace SOFA. „Bezpečnost ve školách se nedá vyřešit pouze bezpečnostními opatřeními. Klíčem je prevence založená na budování kvalitních vztahů, socio-emočním učení a včasné identifikaci ohrožených dětí a rizikových situací.“

Podpora pozitivního chování je účinná

SOFA čerpá ze zahraničních přístupů a nedávno v Praze pořádala mezinárodní konferenci ve spolupráci s platformou SMHILE (School Mental Health International Leadership Exchange), která na přelomu dubna a května tohoto roku přivedla do České republiky přední světové odborníky na duševní zdraví ve školách z USA, Kanady, Austrálie a dalších zemí. Výstupy této spolupráce se přímo dotýkají témat bezpečnosti a duševního zdraví ve školním prostředí.

„Mezinárodní experti jednoznačně potvrzují, že nejúčinnější přístupy k prevenci násilí ve školách jsou založené na pozitivní podpoře chování, kvalitních vztazích mezi pedagogy a žáky a systematickém rozvoji socio-emočních dovedností,“ vysvětluje L. Felcmanová. „Země s nejnižšími statistikami školního násilí investují především do preventivních programů a podpory duševního zdraví, ne do bezpečnostních rámů.“

Odborníci z platformy SMHILE zdůrazňují význam přístupu založeného na třech úrovních podpory (MTSS – Multi-Tiered Systems of Support), kde základní úroveň tvoří univerzální prevence pro všechny žáky a druhá úroveň cílenou podporu pro rizikové skupiny. Třetí úroveň intenzivní individuální intervence zahrnuje mezioborovou spolupráci. Tento přístup se osvědčil ve školách po celém světě, snižuje jak výskyt agresivního chování, tak i potřebu disciplinárních opatření

Dlouhodobá expertiza v oblasti školního bezpečí

Organizace SOFA se tématu bezpečného prostředí ve školách věnuje dlouhodobě a systematicky. Její odborníci mají rozsáhlé zkušenosti s implementací programů podpory pozitivního chování ve školách, prevencí šikany a budováním inkluzivního prostředí, kde všechny děti zažívají přijetí a úspěch.

„Jsme rádi, že vládní program Bezpečné dětství obsahuje klíčové prvky, které považujeme za nezbytné – posílení školní psychologické péče, revizi školních vzdělávacích programů s důrazem na rozvoj emočních dovedností, nebo vznik mobilních týmů duševního zdraví pro školy,“ dodává Felcmanová. „Tato opatření jsou v souladu s mezinárodními trendy a vědecky ověřenými přístupy.“

Investice do prevence se vyplatí

    Vládní program správně zdůrazňuje ekonomickou návratnost investic do prevence – každá koruna investovaná do prevence ušetří až šest korun na nákladech spojených s léčbou obětí, prací policie a soudními procesy. Mezinárodní studie navíc ukazují, že školy s kvalitními programy podpory duševního zdraví a prevence násilí dosahují lepších vzdělávacích výsledků a vyšší spokojenosti žáků i pedagogů.

    „Bezpečné prostředí ve škole není jen absencí násilí, ale prostředí, kde se všechny děti cítí přijaté, podporované a mohou naplno rozvíjet svůj potenciál,“ uzavírá L. Felcmanová. „To se dosáhne především kvalitní prevencí, pozitivními vztahy a systematickou podporou duševního zdraví.“

    RED + SOFA