V nejbližších dnech má ministerstvo školství představit revidované programy pro předškolní a základní vzdělávání. Na jejich konečné podobě se od roku 2021 podílelo více než šest stovek odborníků a pedagogů. V loňském dubnu a květnu ji završila „veřejná konzultace“. Jejím výsledkem bylo 3 200 podnětů, názorů a připomínek.
● Záměr připravovaných změn
Ministerstvo školství schválilo předposlední den loňského roku revidované RVP. „Definují hlavní cíle, obsah vzdělávání, očekávané výsledky učení a dovednosti, které by měli žáci a děti v jednotlivých stupních vzdělávání získat.“ Obsahově aktualizované a upravované vzdělávací programy se „zaměřují na zjednodušení obsahu a zvýšení jeho relevance pro žáky, žákyně, pedagogy a pedagožky.“ Jak se projeví v každodenní výuce škol, je vzdálená hudba budoucnosti. Teprve zítra se na tiskové konferenci „odtajní“ jejich konečná podoba.
● Dotazníkové šetření
K návrhu revidovaných programů se mohli vloni na jaře vyjádřit občané. A to prostřednictvím dotazníků, které obsahovaly dvě části (předškolní a základní vzdělávání). Průměrná míra seznámení se s předloženými dokumenty dosahovala 6,2 bodu z deseti možných. Více se jimi zabývali učitelé, méně rodiče a žáci. Pouze necelá polovina respondentů (48,2 %) se ztotožňuje s jejich obsahem. Většinové shody (82 %) se dosáhlo u potřeby modernizovat zastaralé metody výuky. Třetina se přiklonila k tvrzení, že by mohlo dojít k posílení spolupráce mezi učiteli.
● Některé další výsledky
Jen malá část účastníků šetření vyslovila názor, že revidovaný program pro základní vzdělávání představuje spolehlivou cestu k úspěšnému uplatnění se v osobním životě a ve světě práce. Respondenti nejméně souhlasí s tím, že RVP poskytuje společný základ učiva, který mohou zvládnout všichni žáci. Naopak podporují myšlenku, že školy budou (povinně) nabízet další cizí jazyk, a současně by si přáli, aby byl pro žáky volitelný. V názoru na novou podobu dějepisu jsou velmi zdrženliví. Výsledky veřejné diskuse potvrzují, že je třeba věnovat větší prostor odpovědnosti žáků za vlastní vzdělávání a jeho výsledky. Většina dotazovaných vyjadřuje obavy, jak bude následně ve školních programech zpracována kapitola hodnocení žáků.
● Otevřené otázky, otevřené názory
Součást dotazníků tvořily otevřené otázky. Čtvrtina z počtu učitelů uvedla, že s podobou revize nesouhlasí a nespatřují v ní slibovaný přínos. Pouze necelá pětina (16 %) si myslí, že přinášejí něco nového a reagují na potřebné společenské změny. K přínosu RVP podle pedagogů (2 %) nepatří digitální technologie, kompetence. Mnohokrát, veřejně opakovaný odklon od memorování učiva považují za prospěšné pouze 4 %. Jen osm procent podporuje zamýšlenou redukci učiva! Necelá polovina (48 %) se jí vážně obává. Téměř každý druhý pedagog se domnívá, že navržená revize RVP postupuje správným směrem. Skoro stejný počet dotazovaných by se raději vrátil k dřívějším jednotným osnovám. Do předloženého programu vzdělávání se málo promítá návaznost rozvoje dítěte mezi mateřskou a základní školou.
● Nejistá budoucnost vzdělávacích programů
Je třeba zmínit, že dva měsíce (duben-květen 2024) určené k „veřejné konzultaci“, a to v období blížícího se závěru školního roku, nedaly dostatečný prostor k hlubší a obsažnější názorové diskusi. Po letním termínu jejího ukončení nečekaně došlo k další „revizi revize“. Ta se týkala nejenom náhlé proměny výuky cizích jazyků. Z dílčích výsledků analytického dotazníkového šetření Národního pedagogického institutu, zejména mezi učiteli, rodiči, ale i žáky, vyplývá velmi vlažné a značně rozpačité hodnocení navržených vzdělávacích programů. Nejednou se viditelně rozchází s ministerskou představou o moderní podobě vzdělávání v 21. století. Pokud je pedagogové a jejich žáci spolu s rodiči nepřijmou za své a neztotožní se s nimi, nebudou nikdy naplněny jejich stěžejní cíle.
Souhrn výsledků veřejné konzultace k RVP naleznete na adrese: https://tinyurl.com/yt3npwku
