Za poslední čtyři roky se na základních školách zapojených do dotazování společnosti Scio téměř zdvojnásobil počet učitelů, kteří se setkávají s hrubým vulgárním chováním žáků vůči nim. Zároveň se zdvojnásobil počet odpovídajících učitelů, kteří mají strach z některého z žáků. Současně mírně klesá pocit podpory, kterou učitelé vnímají od vedení školy při řešení problémů s žáky či rodiči.
Společnost Scio nabízí každoročně základním a středním školám k využití dotazníkové šetření Mapa školy. „Sledovali jsme trendy a vývoj v odpovědích, které máme k dispozici za poslední čtyři roky, tj. od návratu žáků i učitelů do škol po pandemii koronaviru. I když se nejedná o reprezentativní vzorek celé populace škol v ČR, rozsah dat nám umožňuje identifikovat významné posuny v chování a vnímání vztahů,“ vysvětluje Anna Tzurna, koordinátorka projektu. Na dotazníky v tomto roce odpovědělo téměř 20 tisíc žáků 2. stupně z téměř 150 základních škol z celé republiky.
Data nepotvrzují, že by v těchto školách docházelo k výraznému nárůstu fyzického ubližování ve třídách. Více než 40 procent dotazovaných žáků v uplynulých čtyřech letech uvedlo, že k fyzickému ubližování ve třídách dochází spíše výjimečně. „V tomto případě se zdá, že téma fyzického ubližování ve třídách je v posledním roce spíše častěji medializováno a více se o něm veřejně mluví, než že by podobných incidentů ve školách výrazně přibývalo,“ doplňuje Anna Tzurna.
● Nadávky a ponížení na denním pořádku
Znatelně ve třídách stoupl výskyt slovní agrese a ponižování. Počet odpovídajících učitelů, kteří se setkali s hrubým vulgárním chováním žáků vůči nim, vzrostl ze 9,7 procent v roce 2022 na letošních 17 procent. Znepokojivý je i nárůst učitelů, kteří v daném školním roce cítili strach z některého žáka – ze 4,6 procent před čtyřmi lety na téměř každého desátého z odpovídajících učitelů v letošním roce.
Přibyl i počet žáků, kteří uvádí, že v jejich třídě někdo běžně, skoro denně, někomu ubližuje slovně – nadávkami nebo ponižováním. Před čtyřmi lety to uvádělo 16,9 procent žáků, letos už to bylo 21,7 procent žáků.
● Slábnoucí podpora od vedení škol
Zhoršující se vztahy ve školách, skládající se z kombinace zhoršující se komunikace, spolupráce i vzájemné důvěry dokládají i další data. Spokojenost dotazovaných učitelů s chováním žáků vůči nim klesla za poslední čtyři roky ze 34 procent dotázaných učitelů v roce 2022 (rozhodně spokojeni), na 27,3 procent takto spokojených učitelů v roce 2025. Počet učitelů, kteří jsou ‚spíše spokojeni‘, sice mírně narostl, celkový trend je však negativní.
Mírně klesá počet i učitelů, pro které je vedení školy oporou při řešení problémů s žáky nebo konfliktů s rodiči. V roce 2022 potvrzovalo podporu ze strany vedení školy 52 procent dotázaných učitelů, letos to bylo 48 procent z nich. Stále však platí, že pro více než 80 procent dotázaných učitelů vedení školy v těchto situacích oporou je.
„Snižující se podpora od vedení školy se v odpovědích učitelů neobjevuje jen v případě řešení problémů se žáky, ale i při konfliktech s rodiči. Je alarmující, že třináct procent dotázaných učitelů v posledních dvou letech dokonce zažilo pocit strachu z některého z rodičů,“ doplňuje Anna Tzurna.
Spokojenost s komunikací s třídním učitelem mírně klesla i u samotných rodičů – v roce 2022 bylo rozhodně spokojeno s komunikací třídního učitele s nimi více než 23 procent dotázaných rodičů, v tomto roce 20 procent z nich (celkově je však s komunikací třídních učitelů s nimi spíše spokojeno stále více než 90 procent dotázaných rodičů).
Další informace na adrese: www.mapaskoly.cz.
RED + SCIO