Základní a střední školy se musí vypořádat s nedostatkem psychologů. O jednoho školního psychologa se dělí přes 4 tisíce středoškoláků. Důvodem je mimo jiné pro pracovníky nevýhodný způsob financování a uzavírání smluv na dobu určitou. Od roku 2025 by se měla situace změnit, zástupci pedagogů ale mají k řešení výhrady.
V přepočtu na plné úvazky střední školy v České republice aktuálně zaměstnávají 101 psychologů. Na jeden úvazek připadá 4 244 středoškoláků. Na základních školách je situace o trochu lepší, o jednoho psychologa se dělí necelých 2 400 dětí. Vyplývá to z údajů ministerstva školství. Odbornou pomoc však údajně potřebuje téměř každé druhé dítě.
„Školní psycholog je zaměstnán na plný úvazek málokdy, většinou se jedná o poloviční nebo i menší pracovní úvazky, takže musí objíždět více škol,“ vysvětlila v tiskové zprávě Hana Mikulcová, zástupkyně ředitele na základní škole v Benešově. „Fyzicky je tudíž počet psychologů ve školách přibližně dvojnásobný, to znamená, že psycholog působí jen na každé páté škole, což je naprosto nedostačující počet,“ dodala.
Pozici školního psychologa financují už od roku 2005 evropské fondy v rámci projektu VIP kariéra. Plat tak zaměstnanci získávají například prostřednictvím podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Situace se má změnit v roce 2025, kdy začne financování pozice školních psychologů přímo ze státního rozpočtu. Počet psychologů by se tak měl podle ministerstva školství zdvojnásobit. Středních škol se změna netýká. K plánované změně mají ale někteří pedagogové výhrady. „Hlavní problém je, že se přechod na financování přímo ze státního rozpočtu týká pouze základních škol, ovšem školní psychology potřebují rovněž střední školy,“ podotkl v tiskové zprávě ředitel střední školy v Mladé Boleslavi Štefan Klíma. (red)