Je to znalost a dovednost zodpovědně spravovat své osobní nebo rodinné peníze. Vyžaduje peněžní rozvahu a kázeň. Finanční gramotnost učí žáky rozumět fungování peněz, cen a sestavování rozpočtu.
● Je stabilní, ale ne uspokojivá
V roce 2009 se u nás zavedlo povinné finanční vzdělávání ve středních, o čtyři roky později v základních školách. Jeho závazná výuka není jednotná. Někde ji včleňují do samostatného předmětu. Jinde prostupuje několika příbuznými obory. Nebo se naplňuje formou projektů, besed a přednášek. Podle průzkumu agentury Ipsos pro Nadaci České spořitelny hodnotí 39 % mladých Čechů ve věku 15–25 let úroveň své finanční gramotnosti známkou tři a horší. Třetina mladých neumí bezrizikově nakládat s financemi
a není dobře připravena na dospělý život. Většině z nich schází praktická zkušenost. Podle České bankovní asociace finanční gramotnost v Česku stagnuje. Průzkum ČŠI uvádí, že každý pátý žák prvního ročníku střední školy je finančně negramotný. Úroveň finančních znalostí a dovedností je víceméně stabilní, avšak neuspokojivá. Na pomoc přichází Nadace České spořitelny.
● Obliba Skoaly neustále roste
Každá nová forma na podporu vyšší účinnosti finančního vzdělávání školní mládeže je vítána. K ní se řadí interaktivní digitální platforma Skoala, která si v našich školách získává stále větší oblibu. Usnadňuje učitelům přípravu výuky. Poskytuje praktické nástroje pro správné hospodaření s penězi. „Věříme, že intuitivní a uživatelsky přívětivé prostředí Skoaly významně usnadní učitelům výuku i složitějších témat finanční gramotnosti,“ objasňuje Dana Brandenburg z Nadace České spořitelny. „Naším letošním cílem je, abychom naši platformu dostali na minimálně dvě tisícovky škol v České republice.“ Již dnes ji využívá ve svých hodinách čtyři a půl tisíce učitelů a další se k nim přidávají.
● Navazuje na Abecedu peněz
Skoala poskytuje metodické materiály v rozsahu sto hodin, a to ve čtyřech stupních obtížnosti, dále více než deset vzdělávacích her, videí a kvízů. Navazuje na projekt České spořitelny Abeceda peněz a je plně v souladu s rámcovým vzdělávacím programem. „Díky flexibilitě platformy si nyní mohou učitelé obsah přizpůsobit na míru, ať už jde o celoroční plán, nebo projektové dny,“ vzkazuje David Hubáček, šéf týmu Skoala. Žáci postupně získávají hravou formou finanční znalosti a praktické dovednosti. Využívají interaktivní tabule, tablety nebo mobily. Postupně zvládají i obtížná témata, jako jsou dluhy, exekuce, práva a povinnosti při reklamacích nebo obrana před inflací.
● Finanční vzdělávání v souvislostech
Učitelé mají k dispozici i další výukové programy a aplikace přispívající k finančnímu vzdělávání žáků. Patří k nim například ABC finančního vzdělávání (web určený školám i veřejnosti) nebo Junior Achievement (zajistí kromě metodických a výukových materiálů i odborné proškolení). Stále častěji se osvědčují návštěvy žáků v bankovních domech
a následné besedy s jejich odborníky. Účinné jsou cílené projektové dny. Hodně záleží na finančně gramotných učitelích, kteří procházejí odbornými školeními, na jejich schopnosti propojovat finanční vzdělávání se čtenářskou a matematickou gramotností,
a to s podporou kritického, ekonomického a etického myšlení. Nelze opomíjet roli rodičů, kteří na praktických příkladech z domácího hospodaření posilují finanční připravenost a odolnost svých dětí.
Není vůbec snadné prozíravě a zodpovědně se vyznat v dnešním bouřlivém finančním světě. Náročný úkol nejen pro děti a mladé lidi, ale stejně tak pro dospělou generaci pedagogů a rodičů. Finančně poučený a vzdělaný člověk by měl vědět, jak s řádně vydělanými penězi správně nakládat a jak je ochraňovat. Tato dovednost představuje záruku jeho budoucí prosperity. MAN