Umělá inteligence ve výuce: praktické materiály pro vyučující

Generuje texty, vytváří obrázky a videa, umí řídit auta nebo třeba doporučuje, jaký film si na streamovacích platformách pustit jako další. Ano, řeč je o umělé inteligenci. Pro vyučující, kteří ji chtějí zařadit do své výuky, ale nejsou si jistí tím, kde a jak začít, vznikla nová sada výukových materiálů.

Balíček připravil vzdělávací program Jeden svět na školách (JSNS) organizace Člověk v tísni. Lekce je založena na krátkém a poutavém videu, obsahuje 6 praktických aktivit, manuál a návod pro vyučující, jak na AI krok za krokem. Vše je navrženo k usnadnění práce učitelů s cílem pomoci jim zapojit umělou inteligenci do vyučovacích hodin.

„Masivní nástup generativní umělé inteligence a její zpřístupnění široké veřejnosti s sebou přináší mnohé výzvy. Výrazně se to týká i oblasti školství, dojde k zásadní proměně celého systému vzdělávání,” říká Karel Strachota, ředitel programu JSNS. „To, jestli se žáci a studenti naučí s nástroji umělé inteligence efektivně a bezpečně pracovat, ovlivní jejich budoucí pracovní uplatnění, občanský i soukromý život. Většina škol není na výuku s AI ale zatím vůbec připravena. Nabídka nových materiálů cílí především na vyučující, kteří s takovou výukou chtějí začít nebo mají toto rozhodnutí teprve před sebou,“ dodává. 

Pro výuku i do běžného života 

Na portálu JSNS.CZ vyučující najdou kompletní plán hodiny postavený na krátkém videu s názvem Jak umělá inteligence myslí?, kterou doprovází tři praktické aktivity do výuky. Další aktivity k využití nástrojů generativní umělé inteligence najdou učitelé na portálu JSNS.CZ u již existujících lekcí z oblasti moderních československých dějin, mediálního vzdělávání nebo lidských práv. Průvodce je zaměřen především na vyučující středních škol, případně vyšších ročníků základních škol a týká se pouze neplacených verzí AI nástrojů pro generování textu. 

Učitelé, kteří se v tématu AI teprve rozkoukávají, mohou vyzkoušet praktický manuál Krok za krokem k výuce s umělou inteligencí, díky kterému mohou začít zapojovat AI do hodin vlastním tempem. Sadu doplňuje Slovníček AI pojmů, informační text o tom, jak funguje generativní umělá inteligence, a manuál k „promptování“, který ocení pedagogové nejen při své práci se studenty, ale i v běžném životě. Práci s chatboty pak mohou po prozkoumání instruktážních materiálů od JSNS využít vyučující nejen ve výuce, ale i při přípravě do hodin nebo při administrativní práci. 

Praktická využitelnost a konkrétní dovednosti 

Na přípravě aktivit se podíleli vyučující, kteří již mají s AI nástroji určitou zkušenost. Nové aktivity byly zároveň testovány v různorodých třídách. Mezi testujícími byla například Monika Horáková ze ZŠ Kotlářská v Brně. Ta v 7. ročníku vyzkoušela s žáky jednu z 6 nově vzniklých aktivit s názvem AI jako mediální analytik. „Pro 9 z 11 žáků byla práce s AI chatboty úplně nová, o AI a ChatGPT měli sice povědomí, ale nikdy s ním nepracovali. Práci s ním nicméně zvládli žáci celkem bez problémů a byli schopni na úkolech pracovat samostatně, téměř bez mé pomoci, přestože jsem u nich na začátku hodiny viděla lehké obavy,“ hodnotí svou zkušenost s novou aktivitou i tématem Monika Horáková.

V nedávno publikovaném průzkumu Jednoho světa na školách 70 % středoškoláků uvedlo, že umělou inteligenci považují za přínos pro výuku. Pouze 12 % deklaruje, že na jejich škole AI ve výuce již používají a jsou s tímto stavem spokojeni. Dalších 8 % říká, že AI již ve výuce mají, ale přáli by si větší využití.

RED