Papír v rouře nemůže být jediným důkazem o vysokoškolském studiu

Novináři mívají o letních prázdninách okurkovou sezónu. Politici jsou na dovolené a nic moc se neděje, pokud nepřijdou živelní pohromy. Ty nás letos díky bohu obcházejí, ale jako pohromu lze vnímat i aféru s odstoupením dvou ministrů vlády kvůli tomu, že opisovali ve svých diplomových pracích.

Neví se, kdo nechal jejich vysokoškolské práce zkoumat, ale trefil se. Taťána Malá (ANO) musela odstoupit z ministerstva spravedlnosti a Petr Krčál (ČSSD) z ministerstva práce a sociálních věcí.

Novináři mají o čem psát a veřejnost zírá a zajisté konstatuje, že každý, kdo se honosí vysokoškolským titulem, by se měl honosit i vlastní diplomovou prací. Citace v ní značí znalost problematiky i osobností, opisování bez uvedení autorství je podvod.

Trapné však je i to, že víme o dalších podvádějících politicích. To, co neprošlo Petru Krčálovi (ze své z části plagiátorské bakalářky opsal v magisterské práci sedmnáct stran), prošlo Marku Bendovi (ODS). Jak uvádí Mladá fronta dnes 8. listopadu 2009, Marek Benda jen zvětšil písmo a mezery mezi řádky u své magisterské práce, svázal ji a odevzdal jako rigorózní. Titul JUDr. už mu nikdo nevezme a v poslanecké sněmovně sedí od 90. let zcela bez ostychu. Sociální demokrat Milan Chovanec raději přestal uvádět své právnické bakalářské vzdělání, které získal v oboru Právní specializace za devět měsíců. Taky neodstoupil, když to vyšlo najevo.

Zajímalo by mě, jak vnímají všichni studenti, kteří neopisovali, věty z politického éteru: „Opisuje každý.“ Není to pravda a je s podivem, že si někdo troufne tohle říct médiím. Že by: „Podle sebe soudím tebe?“

Aktér této plagiátorské kauzy nechtěně poukázal i na to, že co prošlo jedněm, druhým nevadí. Ztížil také život pedagogům, na něž bude vyvíjen tlak, aby předcházeli opisování. Není jim co závidět. Pracovat s neustálým podezřením a být ve střehu bude hodně unavující.

Tak tohle všechno vyšlo napovrch po jednom zadání prověřit diplomky politiků. Správná otázka tedy zní: Kde začít se změnou přístupu ke vzdělání, aby platilo, že být čestným studentem je podmínka a ne slabost? Asi vás napadne, že v rodinách. Jde však o to, aby neměli otec s matkou, vyžadující na dítěti dokonalost, sami máslo na hlavě.

No, jde o víc a všichni to víme. Jde o zvýšení nároků na vzdělanost tak, aby důkazem nebyl jen papír v rouře, ale především perfektní znalosti každého jedince ve zvoleném oboru.

Olina TÁBORSKÁ