Titulek je citací rady pro všechny pedagogy, žáky i jejich rodiče, kterou doporučuje historicky první Zlatý Ámos Petr Martínek. Před třiceti lety byl poprvé korunován „král českých učitelů“. To je také důvod, proč vznikl tento rozhovor.
● Jak jste před 30 lety vnímal a prožíval vítězství v 1. ročníku Zlatého Ámose?
Od té doby uplynula spousta času, ale na soutěžní odpoledne prvního ročníku se nedá zapomenout. Začalo to utajenou přihláškou mé tehdejší skvělé třídy do soutěže, pak jejich stejně tajnou přípravou transparentů a pokřiků. Z nich mi nejvíc utkvěl: „Ať je léto, nebo zima, Martínek je vždycky príma!“ Při něm mi běhal po zádech „mráz“, který cítím ještě dnes. No a závěrečná vítězná euforie, která pak pokračovala ve škole při výuce s korunou… ta mi pořád klouzala z hlavy a musel jsem ji odložit na stůl. V prvním roce po vítězství následoval docela intenzivní zájem novinářů, z nichž někteří přijeli za mnou až do Vlašimi. A pak se mi ještě vybaví takové drobné pochybnosti, aby nezůstalo jen u prvního ročníku, který se rodil poměrně těžko. Dnes už všichni víme, že obavy byly zbytečné.
● Kolik let učíte? Pořád na stejné škole?
Učím od roku 1985, začal jsem rozjezdovým měsícem na I. ZŠ ve Vlašimi, pak následovala tehdy povinná roční vojenská služba a po ní nástup na Základní školu v Divišově, na kterou mám jen ty nejlepší vzpomínky. Na Obchodní akademii ve Vlašimi jsem nastoupil hned od začátku fungování školy v roce 1991 a jsem tam dodnes. Takže mohu směle prohlásit, že v anketě Zlatý Ámos i na vlašimské Obchodní akademii jsem už letitým kusem inventáře.
● Projevilo se nějak vítězství ve vašem osobním nebo pracovním životě?
Samozřejmě, během let jsem nabyl intenzivního dojmu, který už je teď jistotou, že prožívám – v podobě mimořádných akcí, zážitků a hlavně setkání se skvělými lidmi – nejméně dva učitelské životy najednou. V roce 2015 jsem obdržel medaili Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy Za vynikající pedagogickou činnost. Nic z toho by se s velkou pravděpodobností bez vítězství v prvním ročníku ankety nestalo a jsem za vše velmi vděčný.
● Setkáváte se s žáky, kteří vás do ankety nominovali?
Ano, máme pravidelné srazy a občas se s některými z nich vídám. Dnes už sice většina z nich žije jinde, ale mají ve Vlašimi a okolí své kořeny a pravidelně se sem vracejí. Nejlepší bylo setkání po dvaceti letech od maturity. Po domluvě s naším školníkem a po večeři v restauraci jsem je vzal do školy a tam na nás ve třídě najednou padla ohromná nostalgie – všichni si sedli na svá místa a na stole mi přistála hromádka mobilů – musel jsem je vyfotit v původním zasedacím pořádku.
● Co a jak se podle vás za těch 30 let ve školství změnilo – žáci, učitelé, školy?
Žáci se změnili v jedné věci – cítí, že před sebou mají stále větší možnosti a jde jen o to, jak je co nejlépe využít. Takže někteří jsou cílevědomější, ale vcelku žádná velká změna. A ještě musím zmínit covid-19: dálková výuka se vůbec nedá srovnat s přímou interakcí. Takže i když jsme se všichni zdokonalili v nejrůznějších počítačových platformách (to bylo jediné plus), celý proces vyučování nesmírně trpěl. Vybavení škol je určitě lepší než před třiceti lety, ale není to ten nejdůležitější faktor. Tím pořád zůstávají vztahy mezi učiteli a žáky a jejich společná snaha o co nejlepší výsledky.
● Kdyby vás teď vaši žáci navrhli na Zlatého Ámose, šel byste do toho?
Ne, z jednoho velmi dobrého důvodu: výborných učitelů je mnoho, anketa Zlatý Ámos vrcholí jen jednou za rok a je třeba dát šanci dalším, aby mohli být oceněni.
● Začíná nový ročník Zlatého Ámose a nedávno začal nový školní rok. Co byste popřál žákům a učitelům?
Aby si uvědomili, že žijeme ve vzácně klidné a bohaté zemi a době, která dává všem skvělé příležitosti k učení a studiu. Aby ke vzdělávání přibrali i trochu nadhledu a smyslu pro humor a nebrali se moc vážně – to platí pro učitele, žáky a koneckonců i pro rodiče.
SLÁVEK HRZAL
Medailonek PaedDr. Petr Martínek (61) se narodil ve Vlašimi, kde dodnes bydlí a učí na zdejší obchodní akademii. Vystudoval Pedagogickou fakultu Univerzity Karlovy, obor český jazyk a literatura – výtvarná výchova –, po pěti letech si ještě doplnil třetí předmět – písemnou a elektronickou komunikaci. Stal se Zlatým Ámosem – nejoblíbenějším učitelem České republiky pro rok 1994. V roce 2015 obdržel medaili Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy Za vynikající pedagogickou činnost. Od mládí píše básně, v roce 1986 získal druhé místo v literární soutěži Trapsavec. Příležitostně se jeho verše objevily v mnoha almanaších a časopisech. V benešovském nakladatelství Start vydal zatím dvě básnické sbírky: Hříchy mládí a příležitostné verše (1997) a Maličkosti (2004). Od roku 2006 je nepřetržitě vlašimským zastupitelem a posledních 9 let i radním. Zúčastňuje se televizních vědomostních soutěží a hospodských kvízů. |
Harmonogram 31. ročníku Zlatého Ámose 2023 |
5. 10. 2023 – zahájení nominací |
31. 12. 2023 – ukončení příjmu nominací |
Leden, únor 2024 – regionální kola |
Začátek března 2024 – semifinále |
22. 3. 2024 – finále |
23. 3. 2024 – galavečer, Kantorský bál |
Celý článek tak, jak vyšel v Týdeníku ŠKOLSTVÍ, si můžete stáhnout ve formátu pdf. na adrese: https://tydenik-skolstvi.cz/wp-content/uploads/2023/09/Clanek-Tydenik-SKOLSTVI-_-Prvni-Zlaty-Amos.pdf